понеділок, 8 грудня 2014 р.

План-конспект уроку "Органічні речовини. Хімічний калейдоскоп" (11 клас)

11 клас
Тема: Органічні речовини – хімічний калейдоскоп
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про основні класи органічних сполук, їх будову, фізичні та хімічні властивості, способи одержання та застосуван - ня; перевірити вміння та навички складання формул та рівнянь реакцій; реалізува-ти зв’язок знань з життям.
Тип уроку: урок узагальнення знань та систематизації знань.
Обладнання: мультимедійна система, проекти та презентації учнів; крохмаль, йод, білок, оцтова кислота, лакмусовий папірець, CuSO4, NaOH, HNO3, гліцерол, сухий спирт, пробіркотримач.

Хід уроку
1. Організаційно – вступна частина
    Вітання з класом
2. Повідомлення теми та мети уроку
    Сьогодні у нас не звичайний урок, а підсумковий та узагальнюючий урок по оксигеновмісних органічних сполуках. Його тема «Органічні речовини – хімічний калейдоскоп». Ми всі дуже раді один одного бачити, але підготовка і серйозність моменту змушує хвилюватись, тому давайте усі разом знімемо напругу. Вправа «Розслаблення» - глибоко і повільно вдихаємо повітря, а потім його різко видихає-мо. Обертаємось один до одного і посміхаємось. Тепер ми спокійні і готові до спільних успішних здобутків.
Мета уроку: повторити та узагальнити знання про основні класи органічних сполук, показати нерозривний звязок вивчених речовин з існуванням живої природи.
А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
-         Визначити рівень навчальних досягнень учнів, розуміння головних понять, вміння використовувати їх на практиці;
-         Узагальнити е скоригувати знання з теми «Оксигеновмісні органічні речовини»;
-         Поглибити вміння розвязувати експериментальні задачі.
Клас попередньо поділений на 3 групи.
Привила успішної командної роботи:
Памятай, що ти частина команди і без тебе команді буде важко.
Будь активним.
Вчасно та ретельно виконуй доручену справу.
Допомагай іншим у разі потреби.
Не «тягни ковдру на себе», памятай, що від тебе команда чекає якісного виконання обовязків.
Працюй в атмосфері співпраці та взаємовигідного партнерства.
Поважай думку кожного.
Памятай: успіх кожного – це успіх всіх!
                                             Девіз уроку: Істина відкривається лише тим, хто її шукає
                                                                                                                   Д.І.Менделєєв
Розпочнемо з конкурсу «Розминка» або «Хімічна атака»                                                            (за кожну правильну відповідь можна отримати 1б)
1. Які речовини називають спиртами?
2. Що визначає кількість груп ОН?
3. Міжнародна назва винного або медичного спирту.
4. Історичні назви етанової кислоти.
5. Назвіть альдегід, що за звичайних умов є газом.
6. У що окислюються альдегіди?
7. Назвіть функціональну групу карбонових кислот.
8. Загальна формула насичених одноосновних карбонових кислот.
9. Назвіть найсильнішу кислоту серед карбонових
10. Що таке оцет з погляду хімії?
11. Яка карбонова кислота дає реакцію «срібного дзеркала»?
12. Що зумовлює запах фруктів, квітів?
13. Формула стеаринової кислоти?
14. Яку речовину використовують як замінник цукру для діабетиків?
15. Що називають «білим золотом України»?
16. Назвіть найсолодший вуглевод
17. З чого складається бджолиний мед?
18. Який вуглевод виявляють за допомогою йоду?
19. Який вуглевод нерозчинний у жодному розчиннику?
20. Який спирт вперше добули з деревини?

Конкурс «Експериментатори»                                                                                  ( У конкурсі беруть участь по одному учаснику від кожної групи)
1 група: У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини глюкози, крохмалю, оцтової кислоти. Визначте вміст кожної з пробірок.
2 група: У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини білка, крохмалю, етанолу. Визначте вміст кожної з пробірок.
3 група: у трьох пронумерованих пробірках є розчини оцтової кислоти, гліцеролу і глюкози. Визначте вміст кожної з пробірок.

Поки учні розвязують експериментальні задачі, я маю запитання до кожної з команд. Правильна відповідь оцінюється в 3 бали.
Питання до першої команди
На таці знаходяться: крем для рук, рідина для миття посуду, тістечко з масляним кремом, бокал з вином, шкіряна рукавичка, засіб для виведення плям.
Назвіть речовину, що обєднує цю продукцію. З якою метою її використовують у виробництві даної продукції? Наведіть формулу цієї речовини, назвіть її за міжнародною номенклатурою.
Питання до другої команди
Послухайте монолог однієї із речовин: Людина, що познайомится зі мною, за короткий час набуває чотирьох якостей: спочатку вона стає схожою на павича – рухи її плавні та неспішні; потім вона набуває характеру мавпи і починає з усіма шуткувати і загравати; далі стає схожою на лева – самонадійного, гордого, впевненого в собі і, в кінці кінців, перетворюється на свиню і валяється у багнюці.
Монолог якої із речовин ви прослухали. Наведіть її молекулярну та структурну формули. Яка страшна хвороба є супутником цієї речовини?
Питання до третьої команди
Чорна скринька
У скриньці речовина, що має безпосереднє відношення до спиртів, але абсолютно не сумісна з етанолом. У малих дозах – це ліки, 10г цієї речовини викликають смерть, а великі кількості – призводять до загибелі сотень і тисяч людей. Саме з неї почалася історія, що закінчується присудженням 5 найпрестижніших премій світу.
Про яку речовину йде мова? Які властивості вона має? Назвіть формулу цієї речовини. Який вчений увіковічив цю речовину?
Конкурс «Хімічна естафета»
Здійсніть перетворення, ідентифікуйте невідомі речовини. Кожен може написати лише 1 рівняння і отримати за це 2 бали.
1. CH A   Б   В    Г  Д
2. CaC A   Б   В    Г  Д
3. CH4   A    Б   В    Г  Д
Захист презентацій та проектів обраних вами речовин.
Багато людей старшого покоління пам’ятають історію родини Ликових, яка з релігійних мотивів пішла від людей в глуху тайгу. Проживши там майже півстоліття, вони повернулись у цивілізацію. Але найбільшою несподіванкою для них був не літак та радіоприймач. А здогадайтесь що? Із слів господаря: «О, Господи, люди вигадали скло, що мнеться?»

Підбиття підсумків уроку, оцінення роботи учнів на уроці.

Немає коментарів:

Дописати коментар